גזים: זו הסיבה שאנו מפליצים לעתים קרובות כל כך!

Noah Levi

חזית הגזים: המקור למפלצת שבתוכנו

שם הֲפָחָה, הידוע יותר בשם "פליץ", היא תופעת טבע שכולם מכירים. למרות שזה יכול להיות מעצבן ולפעמים מסריח, ייצור הגז במערכת העיכול שלנו חיוני לרווחתנו. במאמר זה, נחקור מדוע יש לנו גזים ואיך זה קשור לתזונה ולאורח החיים שלנו.

הגורמים לגזים

מערכת העיכול שלנו מכילה מיליארדי חיידקים שעוזרים לעכל את המזון שלנו. חיידקים אלו ממירים פחמימות מסוימות, במיוחד אלו המצויות בסיבים ובסוכרים מורכבים, לגזים כמו פחמן דו חמצני, מימן ולעיתים מתאן. כאשר הגז הזה מצטבר, הוא יוצר לחץ על דפנות המעי הגורם לתחושת הנפיחות, עד שבסופו של דבר הוא נפלט כגזים. להלן מספר גורמים שיכולים להגביר את ייצור הגז:

תאכל מהר

כאשר אנו אוכלים מהר מדי, אנו גם בולעים אוויר, מה שעלול להגביר את כמות הגזים שנצברה במעיים שלנו. בנוסף, לעיסה מהירה או לא לעיסתו מספיק מקשה על העיכול, מה שעלול להוביל לתסיסה ממושכת ולכן ייצור גזים מוגבר.

אי סבילות ללקטוז

יש אנשים שלא מעכלים היטב לקטוז, סוכר שנמצא בחלב ובמוצרי חלב. אי סבילות זו עלולה לגרום לתסמינים כמו נפיחות, שלשולים וגזים.

תסמונת מעי רגיז

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעת מעי תפקודית המתבטאת בעיקר בכאבי בטן, נפיחות והפרעות במעבר המעי. לאנשים עם IBS יש לעתים קרובות רגישות מוגברת לייצור גז טבעי, מה שמקשה עליהם במיוחד את ניהול הגזים.

מזונות המעודדים גזים

ידוע שקטגוריות מסוימות של מזונות גורמות לגזים בשל תכולת הסיבים הגבוהה שלהם או נוכחותן של פחמימות מורכבות מסוימות. הנה כמה דוגמאות :

  1. קטניות: שעועית, עדשים, חומוס מכילים פחמימות מורכבות שקשה לפרק ולכן לעיכול. צריכתם עלולה להוביל לגזים ונפיחות.
  2. ירקות ממשפחת המצליבים: כרובים, ברוקולי, כרובית מכילים גם פחמימות מורכבות וכן תרכובות גופרית, שעלולות לייצר גזים מסריחים כאשר הם מפורקים על ידי חיידקים.
  3. שום ובצל: הם מכילים פרוקטנים, סוג של פחמימה מורכבת שיכולה לתסוס במעי ולייצר גזים.
  4. פקעות: תפוחי אדמה, בטטה, ארטישוק ירושלמי עשירים בעמילן ועלולים לגרום גם לגזים.
  5. הפלפל: צריכתו עלולה לגרות את רירית המעי, מה שעלול להוביל לייצור גזים מוגבר.

איך להפחית גזים?

קשה לסלק לחלוטין גזים ממערכת העיכול שלנו, אבל יש כמה טיפים לנהל אותם טוב יותר ולהפחית את השפעתם על הנוחות היומיומית שלנו.

התאם את התזונה שלך

הצעד הראשון הוא לזהות את המזונות הגורמים לבעיות הרבות ביותר ולנסות לצרוך אותם במידה. זה יכול להיות מועיל לנהל יומן מזון ולציין אילו מזונות גורמים לגזים, ואז להתנסות כדי למצוא איזון שמתאים לגוף שלך. יתרה מכך, ניתן להחליף מזונות מסוימים בחלופות פחות מייצרות גז, כמו בחירה בלחם ללא גלוטן במקום לחם מסורתי או העדפת ירקות ירוקים עליים על פני ירקות ממשפחת המצליבים.

לאכול לאט וללעוס היטב

עשה מאמץ מודע להאט את קצב הארוחה שלך, וללעוס כל פת ביסודיות. זה יעזור לעיכול ויפחית את כמות האוויר שנבלע.

התאמן באופן קבוע

פעילות גופנית מקדמת מעבר מעיים ויכולה לסייע בהפחתת נפיחות וגזים. נסה לשלב פעילות גופנית קלה בשגרת היומיום שלך, כגון הליכה או יוגה.

התייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות

אם למרות עצה זו, הגזים שלך נמשכים וגורמים לכאבים, אל תהססו לפנות לרופא או לתזונאי. הם יוכלו לעזור לך לזהות את הסיבה הבסיסית ולהקים תוכנית מתאימה לשיפור נוחות העיכול שלך.

גזים היא תופעה טבעית הקשורה לתזונה שלנו ולאורח החיים שלנו. זה נורמלי להפליץ כמה פעמים ביום, אבל אם זה הופך למקור לאי נוחות, יש לזהות את הסיבות ולנקוט באמצעים כדי לתקן אותן. תזונה מתאימה, אורח חיים בריא והתייעצות עם איש מקצוע יכולים לסייע בהפחתת גזים כדי להחזיר את הרווחה במערכת העיכול.

ברוך הבא » Blog » גזים: זו הסיבה שאנו מפליצים לעתים קרובות כל כך!